Hanoi, Halong bay en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu Hanoi, Halong bay en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu

Hanoi, Halong bay en Sapa

Blijf op de hoogte en volg Mireille

03 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

hallo vanuit Hanoi!!! (nou ja ben nu nog heel even in Sapa maar ik ga zo met de nachtbus weer terug naar Hanoi.)
Weer een heel verhaal...
Ik zat tijdens de treinreis met een familie in de coupe, ook weer prima. Dit keer alleen niet echt geslapen dus dat was wat minder. Ik had met de homestay die ik geboekt had een maand geleden nog contact gehad om alles te confirmeren en ze hadden gezegd me van het t treinstation op te halen.Ehm niet dus..heel fijn als je om 5 uur s'ochtends in je eentje bij het treinstation van Hanoi staat en iedere taxichauffeur en motorbike vent aan je vraagt waar je heen gaat enzo en of je ze nodig hebt. Uiteindelijk vond ik het genoeg en gelukkig had ik het adres opgeschreven. Mijn telefoon was uit dus ik kon het telefoonnummer niet opzoeken en kon dus niet bellen.. Dus toch een taxi genomen en ik weet nu weer waarom ik dat nooit wil. Zo vet afgezet niet normaal.... Toen ik bij de homestay aankwam zag het er meer uit als een soort van reisbureau....Het bleek dat de zus van de eigenaresse mijn mailtjes beantwoord had en dus niets doorgegeven had....de taxikosten wel netjes terug gekregen. De kamers zijn echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel simpel maar de eigenaresse perfume genaamd is wel heel erg lief...
Ik heb meteen een 2 daagse lichte trekking in het Noorden geboekt, in Sappa. Dat was niet helemaal de bedoeling want ik dacht dat er geen vervoer zou zijn deze dagen ivm nieuwjaar naar Sappa maar dus wel. Ik heb nou ook niet echt schoenen ervoor bij me maar Perfume had nog een soort van flutsportschoenen...
Ik ben mijn eerste dag in Hanoi een beetje gaan rondlopen en inderdaad alles bijna is dicht wow! Best wel ok want zo is de stad heel rustig, ook wel eens fijn.
In de namiddag wat mensen ontmoet die ook daar slapen en s'avonds zijn we met zijn allen naar het meer gegaan om het vuurwerk te gaan kijken. Heel Hanoi stond daar geloof ik en iedereen was heel erg opgewonden en mooi aangekleed. Het vuurwerk was niet echt spectaculair maar duurde nog wel vrij lang.
Daarna zijn we hand in hand terug gelopen door de mensenmassa want perfume had ons gezegd dat we daarna zouden gaan eten. Onderweg zagen we allerlei mensen die nepgeld, nepbladgoud en andere papieren dingen aan het verbranden waren voor geluk en succes voor dit jaar. Dat hebben we daarna ook gedaan en daarna was het tijd om te eten. het leek wel grieks pasen hahaha. Gegeten 3 uur in de ochtend en toen zijn we toch maar gaan slapen ... De volgende dag begon mijn halong bay avontuur. Ik werd door de gids opgehaald en we waren met 11 man. Allemaal stelletjes weer maar wel allemaal hele leuke mensen en heel sociaal. De gids, Dem was ook heel vriendelijk en informatief dus het begon allemaal super. Het weer was ook heel goed, zon!! Dat gebeurd ook niet altijd!We moesten nog even wachten in de haven voordat we op een soort van veerbootje konden en daarna konden we naar onze grote boot. Een mooie boot en een super cabine met groot raam! We hebben gelunched en daarna zijn we rond gaan varen in Halong Bay, echt heel erg mooi! Overal de kleine kalkstenen eilandjes. Er waren natuurlijk ook andere boten maardat was totaal niet storend. Verder stond er nog een bezoek aan een grote grot op het programma en daarna gingen we naar een van de drijvende dorpjes daar om de kajakken op te halen. Die mensen wonen ook echt het hele jaar door daar in die dorpen, niet voor te stellen.
Ik zat met Dem in de kajak en dat was ook wel heel apart om daar zo rond te dobberen. Daarna naar de grote boot terug gegaan en na een warme douche was het tijd voor een kookles. We gingen verse loempia's maken. Dat had ik al een keer gedaan dus die lukten maar van de anderen zag het er heel grappig uit hahaha. Na het avondeten was het plan van Dem om te karaoken, ik weet niet wat dat hier in Azie is maar ze zijn allemaal gek van karaoke. Wij niet....wij bleven lekker aan tafel zitten met elkaar kleppen en kaartspelletjes en trucjes doen. De volgende ochtend hadden we vroeg ontbijt en gingen we naar een uitkijkpunt. Dit keer was het meer bewolkt maar evengoed mooi. De middag was verder vrij en je kon lekker relaxen op het zonnedek. De lunch was er nog als afsluiting en daarna reden we weer terug naar Hanoi. Daar was het inmiddels alweer wat drukker. Ik ben echt heel bij om deze trip naar Halong bay gedaan te hebben, super mooi!!!!!!!!!!!!!!! Ik had nog een paar uurtjes daarna in Hanoi, wat gerust en wat gekletst met de rest in het hostel. Die hadden met Perfume een tripje naar haar familie op het platteland gemaakt. Ik had om 21.00 weer een nachttrein naar het noorden. Dit keer een softsleeper, dus een echt matras en maar 4p in de coupe. Hele leuke mensen, 2 vietnamese zussen die met nog een zus en hun ouders aan het reizen waren naar het noorden en hun vriendin uit singapore. Dat heeft me een adresje in Singapore opgeleverd , altijd handig.
Na aankomst in Sappa raakte ik aan de praat met een andere nederlandse die net aangekomen was. Waarschijnlijk zie ik die weer in Hanoi want die zou niet meteen een trekking doen. Ik werd opgehaald door de gids van de Hmong stam en we waren met 11- p ook weer. Allemaal jonge mensen en ik herkende ook iemand waar ik al mee in de bus had gezeten naar Hue. Ik heb de tocht toch op mijn eigen adidassertjes gedaan en dat ging best. Delen waren glibberig maar het ging wel. We hadden weer zo ontzettend mazzel met het weer, een stralende en ook warme dag!!!! De vrouwen van de Hmong stam zijn steeds bij ons gebleven en later snapten we ook wel waarom. Er zijn best heel veel van die groepen die hier in het gebied rondlopen en tijdens het middag eten word je een soort van aangevallen dat je iets moet kopen. Die mij aanviel zij dat ze nu naar haar huis terug ging en omdat ze met me meegelopen was (daar kies je dus niet voor) moest ik nu maar iets van haar kopen. Ik was toch al van plan om iets te kopen en ben natuurlijk weer vet afgezet.... Na het eten werden we weer aangevallen en we werden het een beetje zat. De groep was echt heel erg leuk en iedereen kon met elkaar opschieten. de homestay leek wel op een soort van kamp of logeerpartij met school echt grappig!! We sliepen met zijn allen op zolder onder superdikke dekens. Dat was wel nodig want s'avonds was het koud. We hoorden al eerder muziek van een kerk komen en ik ben daar met 2 andere meiden naar toe gegaan. Ze waren aan het repeteren voor een feest voor de volgende dag. WIj hadden begrepen diezelfde avond en ze hadden ons ook gezegd kom maar langs. Dus wij na het eten daarnaar toe maar er was dus niets..behalve weer diezelfde mensen die nog steeds aan het repeteren waren. Wel grappig die gingen allerlei christelijke liedjes voor ons zingen. Na het bewonderen van de sterrenhemel zijn we terug gelopen en naar ons bed gegaan. Lang en goed geslapen alleen af en toe door een koude neus wakker geworden. Ik denk dat ze denken dat westerse mensen wifi, patat en pannenkoeken wilden want dat kregen we daar. Na het ontbijt zagen we de eerste verkoopbvrouwen alweer klaar staan, alsof ze ons aan het uitzoeken waren..pfff Weer lekker gewandeld en weer tijdens de lunch aangevallen. Ik ben erachter gekomen dat ik ook vet teveel voor de hele trip betaald heb net als 2 andere nederlandse meiden, dus daar ga k wel iets van zeggen, ik zit ook met de meeste van de groep als het goed is in de nachtbus dus dat is wel leuk. De trip was leuk alleen hoop ik wel dat in de toekomst er meer naar de jeugd gekeken wordt want die lopen nu al met groepen mee en gaan dus niet allemaal naar school. Verders is het echt een agressieve verkoop die de dames hanteren en dat is ook heel irritant. na de tocht hebben we nog een rondje sappa stad gedaan, ook daar wordt weer veel verkocht. ook veel north face (nep) spullen. Ik heb een knalroze regenjas gescored, ben benieuwd hoe goed die is! Ik ga ervan door, naar de nachtbus, terug naar Hanoi!!

  • 03 Februari 2014 - 15:57

    Joke En Olof:

    hallo mireille wat genieten we weer van je verhalen, je maakt weer heel wat mee. groetjes van ons

  • 03 Februari 2014 - 19:33

    Johan:

    Hoi Mireille,

    Leuk om al die avonturen weer te lezen van je.
    Succes!

    groeten Johan

Tags: .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Mireille

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 4530

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 25 Februari 2014

Rondreis Azie

Landen bezocht: