Cambodiaaaaa - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu Cambodiaaaaa - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu

Cambodiaaaaa

Blijf op de hoogte en volg Mireille

17 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo nog steeds vanuit Cambodia! Phnom Penh vond ik niet echt super en dus was 1 dag echt goed. Sen Monorom was de volgende stop een klein plaatsje in de provincie Mondulkiri. Na een busreis van ongeveer 6 uur goed aangekomen. Ik had een bungalowtje gehuurd daar en alles was prima in orde. Wat rondgelopen en als je uit de stad bent kun je echt goed zien dat Cambodia arm is. De wegen zijn slecht, heeeeeeeeeeeel veel stof en je kunt het ook aan de mensen zien, hun verzorging en kleren.
De meest superlekkere soep ever gegeten, een cambodiaanse specialiteit met onder andere bananenbloemen.
De volgende dag stond het Elephant Valley Project op het programma. We moesten om 7.20 verzamelen maar gingen pas 20 minuten later of zo weg. Ik vond het ontvangst een beetje raar allemaal.. Ik was erg benieuwd hoe het zou zijn na verschillende dingen op internet gelezen te hebben en na ook van lokale inwoners verschillende minder goede dingen gehoord te hebben. We reden hoger richting bergen en naar de ingang van het gebied wat ze van de hilltribe de Bunong huren. Daar kregen we een uitleg over het ontstaan van het park, het waarom, de samenwerking met de Bunong etc. Ze hebben enige olifanten daar in hun bezit maar er zijn ook olifanten die een soort van uitgeleend zijn door hun eigenaren die krijgen daarvoor dan geld. We liepen de jungle in om de eerste groep olifanten te gaan zien en onderweg kregen we nog wat info over het gebied van onze nederlandse (!) gids. De eerste groep was een groep met getraumatiseerde olifanten, lichamelijk maar ook geestelijk.
De olifanten moeten minimaal 1 keer per dag een bad nemen zodat de modder die ze op zich gooien als insecten en zonnebescherming niet te hard wordt. Die groep olifanten had dus nooit geleerd om zelf te gaan baden en moest echt geleid worden door de mahouts. 1 had er totaal geen zin, dat was wel grappig om te zien, wat de mahouts ook deden ze bleef staan! We zijn ze later gevolgd door de jungle en konden zo hun gedrag bekijken, hoe en wat ze eten (er is genoeg eten in de jungle dus hoeven ze niet gevoerd te worden) Dat is het mooie van dit project dat je ze dus echt in hun natuurlijke leefomgeving kunt zien.
We liepen vervolgens door naar het 'basecamp' daar slapen de vrijwilligers en daar wordt dan ook gegeten. Na het eten gingen we de andere kant op om een andere groep te bekijken. Die wel zelfstandig baden en meer olifanten gedrag tonen.
Na de slechte verhalen van de locals gehoord te hebben was ik wat sceptisch maar ik denk dat ze wel degelijk goed werk leveren en ook echt wel samenwerken met de bunong mensen. Een goede ervaring dus weer!
De volgende dag weer vroeg de bus genomen om door te reizen naar Siem Reap. De bus vertrok om 7.30 en ik moest dan nog ergens overstappen.
Het eerste deel van de reis zat ik in een hele rustige bus, dat was wel erg fijn. Wat gelezen, gedoezeld, naar buiten gekeken, naar de spelende kinderen en de houten Khmer huizen op palen in de dorpen. We hebben verschillende pauzes gemaakt en na een uur of 6 was het tijd voor mijn overstap. De stops worden steeds bij een soort van restaurants gemaakt met kraampjes waar ook iets te eten en te drinken te koop is. Dat eten is vaak chips en koek maar ook kleine gebakken vogels en insecten...heel fijn....
na 1,5 uur kwam dan eindelijk de volgende bus en toen ik daar in zat werd er na 3 minuten meteen alweer gestopt....zucht..
Ik had in de eerste bus van een fransman gehoord dat de hele rit naar Siem Reap heeeeeeeeel lang zou duren, ik had in mijn hoofd een uur of 8 maar dat werd toch wel wat langer...
In de 2e bus was mijn plaats naast een andere buitenlander die op een gegeven moment vroeg waar ik vandaan kwam. Ik vroeg hem dat ook en wat bleek, het was een Griek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dus de volgende 7, 8 uur grieks gepraat, echt zo grappig! We hadden ook maar meteen besloten om de volgende dag samen naar de tempels van Angkor wat te gaan, ws op de fiets. Na weer een lange busreis werd er weer gestopt en we wisten niet hoelang het verder nog reizen was. Ik denk dat er ook iets met de bus was want daarna reden we heel langzaam en werd er ook af en toe een korte stop gemaakt en wat bij de motor gerommeld. We zijn in ieder geval aangekomen en hebben met zijn 4en (griek, turk , duitse en ik) een tuk tuk naar het centrum genomen. Ik had op het laatste moment een kamer via internet gereserveerd en maar goed ook want veel zat vol. Aangezien al die wegrestaurants geen vegetarisch eten hebben moest ik nog wat eten en ben even snel een rondje gaan lopen. De eerste indruk van Siem Reap is goed, leuke stad!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mireille

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 4527

Voorgaande reizen:

31 December 2013 - 25 Februari 2014

Rondreis Azie

Landen bezocht: