via het zuiden van Vietnam naar Cambodia - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu via het zuiden van Vietnam naar Cambodia - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Mireille Brummelen - WaarBenJij.nu

via het zuiden van Vietnam naar Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Mireille

11 Januari 2014 | Vietnam, Can Tho

Vanuit Can tho de bus genomen naar Rach Gia, en die zat stampvol. Ik heb 3,5 uur met 3 gasten uit de streek Bavaria achter me in een volle bus gezeten en dat is niet grappig...................zucht... Tijdens de stop had ik een babbeltje met een Duitse ook op weg naar Phu Quoc. Zij had nog geen kamer en ik stelde voor om gewoon met mij mee te gaan en te kijken of ze daar nog iets hebben. Uiteindelijk hebben we samen de kamer genomen. We zijn richting het centrum van Rach Gia gelopen om wat te eten te zoeken, het is de eerste stad geweest waar het niet zo makkelijk was om wat te eten te vinden. Ik heb ook nog een vlucht geboekt van Siem Reap naar Ho Chi Minh City omdat het hele verhaal met bussen toch qua tijd niet zo handig was. Ze waren in de stad al bezig met voorbereidingen voor het nieuwjaarsfeest Tet, drakendansen enzo, echt leuk om te zien.
De volgende ochtend zijn we met de boot naar het eiland Phu Quoc gegaan, best nog wel een grote boot met weer een Vietnamese schreeuwfilm maar ook wat beelden van het vietnamees nieuwjaar Tet.
Het was een rustige bootreis en daarna hebben we na wat onderhandelen een busje genomen naar een bungalow resort die we de avond daarvoor besproken hadden. Ik had eigenlijk een bed in een 8p dorm geboekt maar omdat ik nu Laura ontmoet heb en we een kamer kunnen delen is dat veeeeeeeeeel beter!
We hadden een hele schattige bamboe bungalow echt heel erg dicht bij het strand in het moonresort. Echt helemaal super, ook met een minibalkonnetje!
We hebben wat gegeten en de boel wat verkend. Laura wilde graag duiken en ik wilde mijn boot en busreis voor de 10e naar Cambodia boeken.
Dat ook gedaan en daarna nog wat over het strand gewandeld. Ik had gedacht dat het veel toeristischer zou zijn maar dat viel gelukkig mee.
Nog met zonsondergang gezwommen dat was heel bijzonder. S'avonds hebben we de nightmarkt ontdekt, wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dit is echt mijn eetdeel!! heel erg veel lekkere hapjes en voor de liefhebbers is het echt seafood heaven! Alles wat ik ooit in een documentaire heb gezien was te koop, allerlei schaaldieren, kreeft, soorten vissen, noem het en het lag er.
Ook parels te kust en te keur! Volgevreten weer naar onze bungalow gewaggeld hihihi.
De volgende dag heb ik buiten de bungalow mijn yoga gedaan ,eindelijk weer!
Aan het einde werd ik door japanners met een megacamera gespot, gelukkig was ik klaar!
We hebben op het strand ontbeten met fruit en lekkere plakrijst hapjes en hebben daarna de scooter opgehaald om te gaan toeren in het zuiden.
Er zijn overal wegwerkzaamheden, echt superirritant en ik denk dat het een soort van Phuket gaat worden want als je de borden moet geloven gaat het volgebouwd worden, echt zonde.
Het was superstoffig en toen we bij het strand aankwamen waren we beide rood van het stof. Ik heb na lange tijd weer gereden en met deze wegen en het stof en iemand achterop was dat best een uitdaging!
Het strand moest een van de mooiste van Vietnam zijn maar wij vonden het alletwee niet heel denderend. We hebben een hangmat gehuurd (!) en wat geluierd maar zijn daarna verder gereden naar een stadje in het zuiden van Phu Quoc. Vanaf daar verder naar een park met een waterval, ook niet spectaculair..en daarna weer naar ons eigen wel mooie strand voor een duik om alle zonnebrand, stof, insectenspray en zweet eraf te halen!
En daarna weer lekker eten op de markt!!
De volgende dag ben ik door een busje opghaald om naar een andere haven te gaan om met een kleinere boot naar de grensstad Ha Thien te gaan. Daar hadden we nog een paar uurtjes vrije tijd en in de buurt van het hotel waar het de bus zou komen was weer een inmens grote markt. In het hotel hadden ze al wat papieren gegeven om alvast de visa voor Cambodia voor te bereiden.
Ik had een kraampje met vegetarische eten gevonden en later kwamen er nog wat mensen bij zitten die ook in de bus zaten, dat was wel grappig.
Een uur later dan gepland zijn we op weg gegaan en al na 15 min ofzo kwamen we bij de Cambodiaanse grens aan. We moesten de bus uit en verder lopen. Daarna weer even wachten en daarna naar de dokter, als je je inentingsboekje niet had moest je een dollar betalen en je moest een formulier invullen en melden als je last had van bijvoorbeeld diaree of hoofdpijn. De zogenaamde dokter had een of ander apparaatje die hij op je voorhoofd richtte om zo je lichaamstemperatuur te meten, hilarisch! Ook hilarisch waren de scooters die bepakt en bezakt de grens overkwamen of overvielen vanwege het gewicht hihi.
De Cambodiaanse grens is een grote bouwplaats, er worden overal grote casinos gemaakt om chinese toeristen aan te trekken...
De chauffeur van onze bus wist het gaspedaal goed te vinden, wat een idioot zeg...die dacht waarschijnlijk dat hij een race auto had ofzo...
Met ongeveer 2 uur vertraging kwamen we dan eindelijk aan in Phnom penh, en wat een drukte daar!
Het guesthouse waar ik hier zit is wat uit het centrum maar misschien niet zo slecht, om te slapen is het rustig.
Ik heb een megabed voor mij alleen :0
De stad heb ik vandaag ontdekt, het is niet echt mijn stad...ik heb de hele dag gehoord: tuk tuk madaaaaaaaaaaaaaaaaaaam motorbike madaaaaaaaaaaaaaaaaaam en dat ben ik echt spuugzat..pppppppppppfffffffffffff
Verders bestaat Phnom Penh uit markten.......eetkraampjes, nog meer markten en nog meer eetkraampjes hihi.
Ik heb volgens mij wel alle bezienswaardigheden gezien en me rot gelopen hier, dat was wel even goed na een dagje bus gisteren en een busdag weer morgen.
De straten zijn hier allemaal genummerd ipv dat ze een naam hebben en dat is soms wel wat verwarrend.
Weer veel lekkere dingen gegeten vandaag, 3 markten gezien, 3 tempels en een massage genomen, weer van een blinde masseuse. Deze kwam iets meer in de buurt van een Thaise.
Morgen ga ik verder naar Sen Monorom, dat moet heel plattelands zijn dus ik ben benieuwd, daarna naar het Elephang Valley Project en daarna weer verder met de bus richting Siem Reap!

• 11 Januari 2014 - 19:37

Marjon:

Fantastisch allemaal weer en leuk dat je zo nog gezeldschap vind om een kamer te delen:-) Ik ben weer nieuwsgierig naar de fotos. Mooie reis maar weer verder xxx